Salam Dari Bumi Anbiya'

Assalamualaikum,..(siri pertama,.ngeh3)

Uuh,.agak lama da tak mengupdate blog ni. emm, rasanya da 2 minggu blog ni terbiar, tp alhamdulillah Allah bg kesempatan masa utk ak melakar beberapa bicara akal dan hati yg rasanya elok utk dikongsikan bersama...

Alhamdulillah, ak selamat sampai ke mesia malam td (11/04/09 2120 pm) setelah meluangkan masa selama 2 minggu di bumi anbiya', mesir.
kami berangkat ke Mesir pada 28/3/09,sabtu yang lalu..perjalanan dari mesia ke cairo memakan masa selama 12 jam,.alhamdulillah, kami selamat sampai ke cairo airport tepat jam 6:00am(waktu mesir),12:00pm(waktu mesia).

alhamdulillah, akhirnya Allah memakbulkan cita2 yg penah ak tanam dulu utk melihat sendiri keagungan ciptaan Allah dan sejarah keangkuhan pemerintahan firaun yang diceritakan di dalam kitab suci al Quran.

kami menghabiskan hari pertama kami di Kaherah dengan mengunjungi Egyptian Museum, Pyramids area(Pyramids, the sphinx and the valley temple) dan juga ke papyrus and essence factories.Huhu,.sempat juge la kitorang bergambar kenangan,..so gambar2 kt bawah ni sepanjang hari pertama kami kt kaherah @ cairo.

Front of Cairo Airport

Egyptian Museum

Wif my Rumate,Gek,.!!

me,pujey,ayie n lemi

Pyramid

Tired,.~_*

Sphinx

woOo,..!!

Tepat jam 8:18am(cairo), hari ke-2, kami berangkat ke Iskandariah(alexandria) dgn menaiki bas. perjalanan kami diceriakan dengan pemandangan2 yg begitu indah dan juga dihiburkan oleh 3 orang penyanyi yg semamangnya tak dikenali org ramai,..huhu. dan kami diminta utk bertakruf dgn Mr. Amru, Pak juni dan Kak Fitri selaku peneman sepanjang kami di Mesir neh. ada yg petah bercerita, ada yang buat2 tido, dan ada jugak yang segan nk bersuara,..oleh kerana ak tak tahu nk reka cerita, terpaksa la ak menyanyi,..1st time ak mnyanyi lagu yang liriknye ak main hentam jek,..haha.Orang len tak faham dan ak sendiri lagi laa tak faham,..muahaha.

kat Alex, kami dibawa ke Tembok Dinasti Mamluk, dan the bibliotheca alexandrina( the new library kt alex neh). besar giler library neh,betol2 kagum,..huhu.kan best klw ada kt mesia neh,...cm bese, hayatilah gambar2 kat bawah neh,..

hari ke-3, kami still kt Alex,..kami dibawa melawat ke Montazah Gardens dan juga King's Farouk Palace. Difahamkan oleh pak Juni, terdapat satu bridge dimana ia digunakan oleh king Farouk semasa berHoneymOon bersama Ratu Faridah. kalaw kite tengok kt dinding palace, terdapat banyak huruf F,..emm,.klw sape2 nk cari rumah ak, klw ada huruf R kt dinding umah, sah lah tu umah ak..hehe. Kami juga berkesempatan utk berkunjung ke makam Nabi Daniel dan Lokmanul Hakim.. pada hari ni juga kami bertolak ke Mansurah,..

nampak panas tp sanye sejuk,..

Pantai kt Alex, btol2 depan hotel,..

Montazah

depan palace of king farouk

Haa, ni la bridge nye,...

New Library kt alex,..besaaaaarrrrrr

inside,..

Makam Nabi Daniel

pada hari yg terakhir kami di Mesir, kami dibawa ke Makam Imam Shafie dan juga Pasar Hussein,...

Bersama teman-teman di hadapan Makam Imam Shafei

makam Imam Shafei

Pasar Hussein,..

Emm, untuk hari ke-4 hinggalah hari terakhir, kami berkampung di rumah pelajar2 medik di mansurah. so kami diwajibkan untuk join lecture dorang,..mcm bese, kene bangun pagi2, bersarapan dan bergegas ke lec hall...ok,.utk cite seterusnya, kne tunggu entry len,..siri ke-2,..ngeh2,..
assalamualaikum,..

1. assalamualaikum, gambar kawe xde ke

2. wslm,..
    rasenye ade kot,..
    yg tga melompat riang tu,..

3. bestnyeeerrrr.... jap2, mcm knl je template page ni,

4. This comment has been removed by the author.

5. This comment has been removed by a blog administrator.

6. Alhamdulillah, Anta tpilih oleh Allah dpt ke sn. smga ianya bkn sekadar kenangan tp yg penting ialah penghayatan kita thdap ag Islam serta perjuangan para mujahid spti Imam Syafie serta yg lain. kita mujahid muda yg akn menyambung pjuangan para anbiya'.